Založ si blog

Základ je nemyslieť!

Je dôležité si toto heslo osvojiť. Hlavne vtedy, ak chcete vstúpiť do politiky. Prestať myslieť na podstatné, a venovať sa nepodstatnému, prináša úspechy. Potrebné je ale zamyslieť sa, komu?

„Nemyslite, strana myslí za vás!“

„Každá minca má dve strany. Na jednej panna, na druhej lev. Na ktorú stranu padneme?“ (Vadní. Vánok  tvojej duši: Spedik-Jahn, 2018).

Len na tú, na ktorú chcete, aby ste padli. A tu sa zastavím. Tak ako minca, keď zostane stáť na hrane. Vzácny prípad. Ale stáva sa. Je tu chvíľka na rozmyslenie. Chvíľka, ktorá sa dá naťahovať, ale nie do nekonečna. Treba to urýchliť.  Stačí mincu na niektorej strane „dovážiť“ tak, aby sa dlho nerozhodovala. Každá strana má na to svoju techniku. Bratstvo, rovnosť, sloboda, demokracia, liberalizmus, mier… Je veľa iných krásnych slov, ktorými tí, čo neprestali myslieť, umožnia minci padnúť na stranu svojho LEVA. Nasmerovať masy proti tým, čo nechcú myslieť tak, ako si to LEV predstavuje.

Kritické myslenie.

Nový termín, ktorý nás má presvedčiť, že zdravý sedliacky rozum už nestačí. S tým súhlasím, ale s jednou pripomienkou. Prečo práve Ja sa mám učiť kriticky myslieť od niekoho, kto nemá čas na túto tému so mnou komunikovať. Kriticky myslieť, znamená rozšíriť informáciu, ku ktorej sa mám vyjadriť, o všetky známe skutočnosti. Ale to sa nedeje. Nie je na to čas.  Čas je len na oznámenie nám, že tomu nerozumieme. Že nevieme kriticky myslieť. Že sme jednoducho hlupáci, ktorých kriticky myslieť môžu naučiť iba vybraní experti, ktorí to vedia.

Rástol som s presvedčením, že vybraní experti majú o kus mozgu navyše. Len nedávno som pochopil, že tomu tak nie je. Ale ako presvedčiť experta, že nie je expertom, keď je presvedčený, že je niečo, ako všemohúci. Zobral som sedliacky rozum do hrsti, a vymyslel vlastnú metódu na meranie kvality sedliackeho rozumu, a kritickej komunikácie. A zrazu experti nemali čas. Nemali čas odpovedať mi na jednoduchú otázku: V ktorej oblasti mám rozvíjať moje kritické myslenie?

S jedným bitom to nejde!

Bit je základná jednotka informácie. Tá má dva stavy. Tie postačujú len k tomu, aby sme sa vyjadrili či chceme, alebo nechceme. Druhý bit budeme potrebovať k ohodnoteniu predstavy, prečo to, čo chceme, je správne chcieť, alebo prečo to nemáme chcieť.  Viem, začína sa to komplikovať. To ale neznamená, že neviete kriticky myslieť. Práve naopak. Dostávate sa do stavu, že nemáte dosť informácií o tom, aby ste mohli urobiť zodpovedné rozhodnutie. K tomu potrebujete čas, aby ste svoje poznanie rozšírili, pokiaľ o to máte záujem. Alebo záujem nemáte, a svojho rozhodnutia sa vzdáte.

Tu začína priestor pre tých, ktorí  dokážu získať váš súhlas. Zneužiť vašu nevedomosť. Využiť ju v prospech niečoho, o čom nemáte tušenie, lebo o ďalších informačných bitoch a bytoch ani neviete, že existujú. Možno nemáte dosť odvahy priznať svoju nevedomosť alebo slabosť, a postaviť sa zoči – voči niečomu, čo cítite, že je nesprávne.

Plne chápem slabých aj nevedomých.

Bol som jeden z vás. Dnes už ním nie som. Viem kvalitatívne vyhodnotiť múdrosť a hlúposť. Oddeliť potrebné od nepotrebného. Pomenovať a zdôvodniť prečo to, čo obhajujem, je správne, a prečo konanie mojich dobrodincov dobro neprináša. O tom všetkom môžem s kýmkoľvek komunikovať. Základy komunikácie, ktoré smerom k vám roky prezentujem, určite majú prvky kritického myslenia vybrúseného 15-timi rokmi praxe. Nechcem, aby ste ich prijali. Chcem len, aby ste sa nad nimi zamysleli a zdôvodnili mi, prečo si myslíte, že sú nesprávne. Ak s nimi súhlasíte, potom mi nestačí povedať len áno. Musíte pár bitov pridať, aby sme sa dohodli, aká je kvalita zhody môjho a vášho pohľadu na proces, ktorého sa naša komunikácia týka. Lebo kritické myslenie je nie cesta k tomu, aby ste demokraticky, kamarátsky, úctivo, farizejsky, alebo nejako inak s niečím súhlasili.

Kritické myslenie je proces, ktorého výsledkom je starostlivé a premyslené rozhodnutie o tom, či nejaké tvrdenie prijmeme, odmietneme, alebo či sa pre nedostatok poznania o ňom, zriekneme svojho rozhodnutia. Prijaté rozhodnutie musí sprevádzať argumentácia a ohodnotenie stupňa istoty, s ktorými sme k takémuto rozhodnutiu dospeli.

Ak to niekoho zaujíma, sprístupnil som niekoľko pomôcok a video:ako pracovať s UA Reme. UA Reme je nástroj, analyzátor, ktorého prostredníctvom sa môžete naučiť s okolím transparentne, reflexne, kriticky a korektne komunikovať. Analyzátor vám umožní ohodnotiť seba, ale tiež čokoľvek, čo sa vôkol vás deje. Ukáže vám, ako sa proces vyvíja. Získate sebavedomie a istotu, že ste rovnocenný partner každému šíriteľovi kritického myslenia a občanom, ktorí na vás nemajú čas.

Či je to tak, posúďte sami, a dajte mi vedieť.

Peter Jahn, Králiky, 3.4.2022

Moja cesta – 25

21.03.2024

Cesta k hranici „To čo chcel už tu povedal som…“ No nepovedal som nič nové. Všetko to predo mnou už povedali iní. Povedali to inými slovami. A určite lepšie, a dokonalejšie, ako Ja. A v tom to je. Uvedomiť si, že to, čo chcem urobiť, a dať svetu, nemá pôvod vo mne. Uvedomiť si, že objavovaním objaveného môžem mnoho dokonalého a objaveného len pokaziť [...]

Moja cesta – 24

16.03.2024

Piate putovanie Návrat do večnosti Bilancovanie Je tu začiatok poslednej časti mojej rozprávky. Začal som ju písať ako obyčajný človek. Možno aj ty si ju začal čítať s týmto pocitom. Tieto riadky už majú inú príchuť. Nie sú obyčajné. Sú poznačené láskou k múdrosti. Filozofiou jedného cestovateľa Zeme, ktorý svoje lokálne myslenie zaostril globálne do [...]

Moja cesta – 23

09.03.2024

Nestal som sa prezidentom Na svojej ceste životom som niekoľkokrát uvažoval o možnosti uchádzať sa o niektorú významnú verejnú funkciu, ktorej prostredníctvom je možné ovplyvňovať osudy ľudí a existenciu bytia. Bolo obdobie, v ktorom som uvažoval aj o možnosti stať sa kandidátom na funkciu hlavy štátu. Prvýkrát, ešte počas vysokoškolského štúdia, to bol [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

jahn

...o rodine, zdvorilosti, spoločenskej etikete, osobnom rozvoji a reflexnej komunikácii.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 45
Celková čítanosť: 68231x
Priemerná čítanosť článkov: 1516x

Autor blogu

Kategórie