Založ si blog

Zamyslel som sa

„Planéta ZEM sa otepľuje rýchlejšie ako sme predpokladali. Európa zvoláva klimatickú konferenciu“. Túto správu som započul včera. Bodla do mňa ako osa. Už len preto, že deň predtým som mal v rodine nepríjemný rozhovor ohľadom tepla v domácnosti. Ušlo sa mi pomenovanie blázon. Neviem, asi sa budem musieť dať vyšetriť!

Za posledné štyri roky spotreba energií v našej domácnosti stúpla o 100%. Je to logické. Tepelná pohoda  v obytných priestoroch  v zimnom období stúpla z 21°C na 24°. Pritom zimu, oproti zimám predchádzajúcim, pokladám za miernejšiu. Preto som utrúsil poznámku: Je potrebné sa zamyslieť nad plytvaním s energiou, ktorá zbytočne uniká do vetra. A tu vznikol rozpor. Rodina chcela zainvestovať do zateplenia a nových technológií. Mojim argumentom bolo plytvanie a neúcta k životnému prostrediu a planéte ZEM. Veď Slovensko chce znížiť emisie o 50%!!!

Stretli sa dva názory.

Väčšinový, ktorý tvrdí, že máme dosť peňazí na to, aby sme si zachovali pohodu a zainvestovali. A menšinový, ktorý zastáva názor, že peniaze a pohodlie kráčajú ruka v ruke s plytvaním a nivočením ZEME. Koľko je vás takých, čo súhlasíte s väčšinovým tvrdením. Teda s tým, že len blázon môže hovoriť  o plytvaní a nivočení ZEME. Koľko takých bláznov má Slovensko? Takých, ktorí rozumejú tomu, že znížiť emisie o 50% znamená vrátiť sa minimálne o 20 rokov späť.

„Musíme začať od seba.“

Je slogan mnohých ekologických aktivistov. A j tých, čo organizujú klimatické konferencie. Čím je konferencia väčšia, tým je osobný príklad rozporuplnejší. Chýbajú tam blázni, ktorí by aspoň z letiska prišli demonštratívne peši. Ubytovali sa v turistickej ubytovni, stravovali z potravín prinesených vo svojom ruksaku a trvali na tom, že rokovacia miestnosť bude bez klimatizácie. Alebo bude v zimnom období temperovaná na 18°C. Tejto teplote, aspoň po dobu rokovania,  účastníci prispôsobia svoje oblečenie zakúpené v sekáči. Koľko takých bláznov sa medzi nimi nájde? Koľko takých bláznov sa nájde vo vašej rodine?

Ekologických aktivistov je veľa.

 Chýba im však označenie sily osobného príkladu. Alebo sily ich bláznovstva. Ja sa pohybujem niekde okolo hranice 50%. Za takú pokladám stav, kedy som ochotný používať teplú vodu na sprchovanie 1x týždenne. Nevlastniť auto. K presunom používať MHD, nohy a klasický bicykel. Vystačiť v domácnosti s klasickým vybavení a len s nutnou obnovou starých spotrebičov, s obytnou plochou nepresahujúcou 20 m2 a objemom finančných prostriedkov nepresahujúcich  500,- € mesačne. Pritom predpokladám, že mám okolo seba bláznov, s ktorými si vieme vzájomne vypomáhať tak, že naplníme Werichovu myšlienku o tom , ako „ten dělá to a ten zas tohle“, alebo UBUNTU.

Počítača by som sa nechcel vzdať.

Ani elektrickej energie, toaletného papiera a kladenia ohňa vo voľnej prírode. To je ale debata, ktorá hraničí s vojnou. Lebo v tom okamžiku prichádza na pretras rozhodnutie o vyhadzovaní potravín po záruke. Blaho psa, alebo iného miláčika v okamžikoch, keď všetci sme stroskotanci. Alebo uznanie spoločenskej významnosti bláznovi,  ktorý je ochotný vzdať sa všetkého len preto, aby planétu ZEM a všetko to živé čo stretol za svojho života na nej mohol neporušené odovzdať ďalej.

100 %-ným aktivistom.

Je určite každý, kto žije v pralese zoči voči životu, bez zbraní, a len zo slnečnej energie. Alebo za polárnym kruhom vo svojom iglu. Ten ani len netuší, že niekto mu chce zabezpečiť dobro, mier a šťastie. Ten ani len netuší, že si má dávať pozor na to, aby šťastie, ktoré pociťuje vo svojej duši, mu neukradli tí, čo ho už stratili. Tí, čo sú si vedomí svojej neomylnosti, dokonalosti a schopnosti rozhodnúť o tom, kto je blázon, kto nešťastný a kto patrí k nim.

Čo si myslíš, koľko percentný si  Ty?

Moja cesta – 28

13.04.2024

Dodatok k ukončeniu blogu a diela Moju rozprávku, moje „PUTOVANIE od prameňa k smrti“, rozdelenú na 28 častí, som začal zverejňovať ako blog vo viere, že nájdem niekoho, kto vydá jeho ucelenú časť knižne. Nenašiel sa. Vlastne áno. Našiel sa distribútor, ktorý bol ochotný sprostredkovať záujemcom predaj zverejneného diela. Vašou odmenou za to, že ste sa [...]

Moja cesta – 27

04.04.2024

Život je ale komplikovaný. Nič v ňom netrvá večne. Aj radosť z testamentu v okamžiku, keď obal zahodíš a spoznáš jeho obsah. Ten priateľom veľkú radosť neprinesie. Preto mi je ťažko hovoriť s nimi na túto tému. S tebou to bude zrejme ľahšie. Hlavne vtedy, ak ťa zaujal život včiel. Žiadna včela neurobí niečo, čo by mohlo včelej rodine uškodiť. Dokonca aj [...]

Moja cesta – 26

29.03.2024

Už je čas „Pravde žil som, krivdu bil som…“ má Samo Chalupka vtesané na svojom náhrobku v Hornej Lehote. Moja životná cesta prechádza i touto obcou. Míľnik s označením 1977 je tu pevne osadený. Občas sa k nemu vraciam. Stojí presne poniže evanjelickej fary, kde Samo Chalupka pôsobil. Kúsok vpravo je jeho pamätník s veršom z „Branka“. Je zhodný s epitafom [...]

Russia Victory Day Parade ruskí vojaci

Výdavky na zbrojenie rekordne rastú. Vojna na Ukrajine rozhýbala NATO

23.04.2024 08:00

Celkové vojenské výdavky vo svete dosiahli vlani až 2,443 bilióna dolárov, čo je najvyššia suma od roku 1988.

americkí vojaci

Na americké jednotky v Iraku a Sýrii útočili dvakrát v priebehu 24 hodín

23.04.2024 06:52

Dva drony zostrelili v pondelok neďaleko leteckej základne v západoirackej provincii Anbár.

ATACMS, Ukrajina

ATACMS či vojenskí poradcovia. Zameria Kyjev pomoc z USA aj na zničenie Krymského mosta?

23.04.2024 06:00

Už tento týždeň by Ukrajina mohla z USA dostať ďalekonosné Armádne taktické raketové systémy – ATACMS.

Marina Francisti, Ana Meši

Zubná turistika očami lekárok zo Srbska: Slovákov trápi bezzubosť, chodia k nám po protézy aj implantáty. Láka ich cena

23.04.2024 06:00

Stomatologičky zo Srbska nám priblížili, čo láka Slovákov do ich ambulancií.

jahn

...o rodine, zdvorilosti, spoločenskej etikete, osobnom rozvoji a reflexnej komunikácii.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 48
Celková čítanosť: 71605x
Priemerná čítanosť článkov: 1492x

Autor blogu

Kategórie